V Bratislave 25.9 1998

Javorníky

Javorníky sa nachádzaju na západe Slovenska. Tvoria hranicu s Českou Republikou. Ich najvyšší vrch Veľký Javorník ma 1071 m.n.m. Hrebeň nie je skalnatý, prevažná časť hrebeňa je trávnatá čo poskytuje krásny výhľad hlavne na západnu stranu do Čiech.

Trasa1: Lysá pod Makytou - Lazy - Kohútka a späť

Trasa2: Kohútka - Velký Javorník - Bumbalka a Späť

Trasa3: Lysá pod Makytou - Makyta - Lysá pod Makytou

Trasa1: Lysá pod Makytou - Lazy pod Makytou - Kohútka a späť

Dľžka trasy - 45km
        Najvyšší bod - Kohútka 913 m.n.m
Skoro ráno balíme ruksaky ,najbliľšiu noc chceme prespať na hrebeni. Počasie však na takúto akciu nevyzerá vhodne. Je zamračené, dážď visí na vlásku a je iba 10°C ( "iba" preto ,lebo je 29.8). Aj napriek tomu o 9:30 hod. po vyradení všetkých menej potrebných vecí z ruksaku vyrážame  zhruba 7-9kg nakladom na chrbte na Kohútku.Cesta vedie  Lúky a Lazy pod Makytou na Čertov. Tu odbočuje asfaltka doľava na Kohútku. Odbočujeme aj my a začíname stúpať, škoda len, že mraky hrozivo vysia nad nami. 20 km dlhá asfaltka nás dovedie až na hrebeň.Vľavo je chata Kohútka, vpravo Portáľ. Vyšlapeme na Kohútku. V chate je príjemné prostredie a výborná kuchyňa.(kynuté borůvkové koláče,kohútí salátek...: ).Našťasie sa tu dá platiť aj slovenskou menou. Chata totiž patrý Českej Republike. Po malom občerstvení sa ťažko vychádza do chladu 8°C.
     Začína drobne poprchať. Nasadáme a spúšťame sa do sedielka a odial chceme ísť po hrebeni na Bumbálku. Náhly zlom  nastáva , už v sedielku. Po preskočení diery v asfalte zistujem neodstrániteľnú závadu. Diagnóza - prasknutý ráfik na zadnom kolese. Medzičasom sa riadne rozpršalo. Krčíme sa pod strieškou akejsi šopy. Pre mňa sa dnešná jazda končí. Po dohode s ostatnými a za stálej nepriazne počasia volíme návrat. Navliekame všetky vrstvy oblečenia čo máme. Odpúšťam tlak v pleumatike a uvoľňujem zadnú brzdu. Čaká nás 20km zjazdu. (dufam, že sa rafik neroztrhne úplne)
     Z dediny Lúky ideme hore kopcom do chalupy, Po dobrom kondičnom tréningu rozmýšlame, kde v sobotu poobede zohnať ráfik.V Púchove nachádzame obchod, naštasie majitelia sú tam a po krátkom prehovární nám predávajú jediný dvojstenný ráfik. Do večere je koleso OK. Zajtra môžeme pokračovať.
	voda - Kohútka

Hlavná stránka-Trasy

Trasa2: Kohútka - Malý Javorník - Velký Javorník - Bumbálka - CZ - Kratochvíl - po modrej na Velký Javorník - Kohútka

Dľžka trasy - 65km
        Najvyšší bod - Velký Javorník 1071m.n.m
Skutočne sme si asi nevybrali správne obdobie - počasie je také isté ako včera.Dážď visí navlásku a je chladno. Hlasovaním 3:1 sme rozhodli, že na Kohútku sa vyvezieme aj s bikami autom.Chceme tak predísť tomu, aby sme opäť zmokly skôr ako príjdeme na hrebeň. Na Kohútke sa počasie trochu zlepšuje. Skladáme biky zo strechy auta a štartujeme. Hneď na prebratie sa z driemot nás čaká stupáčik na Portáš. Oblačnosť sa začína trhať a vykúka slnko.Náš ciel je prejsť časť hrebeňa po červenej značke na Bumbálku. Lesná cesta je skutočne to pravé. Ihličím posypané lesné cesty, trávnatí hrebeň, prudké výjazdy kamenisté zjazdy okorenené technickými pasážami s koreňmi.Prvý ťahší usek je výjazd na Malý Javorník. Podmáčana cesta sťažuje výjazd, väčšina to v trištvrťke vzdáva a tlačí ja však preraďujem na 32-ku a zdolávam Malý Javorník.
     Ďalej pokračujeme všetci, už vsedle a nádherným lúkovým hrebeňom prechádzame cez Stratenec, Veľký Javorník na Lemešnú. Tu treba vytlačiť bike do dosť strmého kopca asi 1km. Potom opäť v sedle biku pokračujeme až na hlavnú cestu a po nej prichádzame na Bumbálku.Cyklocomputer ukazuje 26 km. Obedujeme na Bumbalke. Naobedovaný sa vraciame na hlavnú cestu idúcu z Makova na Veľké Karlovice do ČR.Prechádzame cez hranicu smerom na Veľké Karlovice. Tam sa po ľavej strane nachádza odbočka na modrú značku, ktorá nás má zaviesť späť na hrebeň na Veľký Javorník.Stupanie začína hneď za osadou. Treba sa stale držať asfaltky(modrá značka je dobrá pre turistov). Po cca 6km stúpania sa nachádzame pri turistických chatách pod zjazdovkou pri Veľkom Javorníku. Pokračujeme po modrej, ktora sa spája z cestou a vedie nás krížom cez zjazdovku. Prichádzame na razcestie, kde odbáčame prutko do prava na žltú značku.Cesta nás vedie ponad chaty do lesa.Tam sa mení na šotolinovú a privádza nás za hrebeň Veľkého Javorníka.
    Ďalej už pokračujeme počervenej značke späť cez Stratenec,Malý Javorník, Portáš na Kohútku. Hrebeň je oproti doobediu prázdný, žiadny bikeri ani turisti. Slnko krásne zapadá a hreje nás na tvári.K dorážame k autu a nakladáme biky,už sa zotmelo a riadne ochladilo. Chceme si dať večeru na Kohútke ale v nedeľu je otvorené len do 20:00hod(inak do 22:00hod) a tak sa poberáme späť na chalupu.

Hlavná stránka-Trasy

Trasa3: Lysá pod Makytou - ČR Střelná - Valašská Senice - Makyta - Papajské sedlo - Kohútka - Lazy a Lysá pod Makytou

Dľžka trasy - 53km
        Najvyšší bod - Makyta 922 m.n.m
Z Lysej pod Makytou po hlavnej ceste cez hraničný priechod do ČR do dediny Střelná. Tu odbočujeme na červenú značku doprava cez záhrady a políčka, stúpame do lesa. Lesná cesta nás dovedie až k rozdeľovníku ciest,kde červená pokračuje do Francovej Lhoty a modrá značka ide na Makytu(11,5km). Modrá značka nie je vyznačená na Slovenskej mape! Cesta vedie lesom, ide okolo rozhladne a je znej prekrásny výhľad do čiech.
    Po krátkom zjazde prichádzame na okraj dediny Valašská Senice. Tu treba dávať pozor na značku, lebo sa stáča o 180° doprava a potom vedie cez lúku kde nie je žiadna značka. Treba ísť až na vrchol, kde lúku krížuje polná cesta. Na nej ideme do ľava a narážame na modrú značku. Vychádzame na prutkú asfaltku. Asfaltka nie je v mape značená. Dovedie nás na šotolinovú cestu, ktorá odbáča vpravo do lesa. Lesná cesta je menej kvalitná a rozmáčaná. K modrej značke sa pripaja zo Slovenska žltá značka a spolu idú popri hraničných kameňoch až na Makytu. Tu ideme dalej po červenej značke po úskom lesnom chodníku a prichádzame na čistinku so studničkou. Naberáme vodu a pokračujeme. Cesta je vcelku pekná a trošku technicky náročnejšia.Zjazdári si prídu na svoje v prutkom zjazde do Papajskeho sedla. Tento zjazd treba vzápätí šlapať a neskôr tlačiť na kopec Krkostená 872 m.n.m.
     Na Krkostennej konečne opäť sadáme do sedla a po pekných lesných cestách s krátkymi klesaniami a stúpaniami nás vedie červená značka na Javorník 868 m.n.m. Počasie nám opäť nepraje a začína pršať. Posledný usek na Kohútku ideme v daždi, ale myšlienka na teplo a sucho chaty nás upokojuje. Na Kohútke si dávame čaj s rumom, varenú čokoládu a niečo na jedenie. Po poriadnom doplnení energie sa spúšťame po asfaltke na Čertov, Lazy pod Makytou a vraciame sa späť do Lysej pod Makytou.